Glossari de La Terra d'Enlloc: E

 


edên

m 1 bíbl Indret on, segons la narració del Gènesi, hi hagué el paradís terrenal, anomenat també Jardí de l'Edèn. La tradició siríaca oriental el localitza a la Mesopotàmia (en aquest sentit hom l'escriu en majúscula. 2 fig Lloc ple de delícies [El jardí de les delícies, El Bosco, Carlos Saura].


edènic -a

adj Relatiu o pertanyent a l'Edèn.


Elisis, Camps

[Morales, 134] Paradís dels grecs on regnava una eterna primavera i on no existia la mort. Així, en l'Odissea, Proteu diu a Menelau: «Els immortals t'enviaran als Camps Elisis, a l'extrem de la terra, on viu el ros Radamantis, on els humans corren sense parar afortunats dies, en una morada en què no es coneixen la boira ni el gebre, en què els núvols no entelen mai la tendresa dels cels, on, en fi, el grat alé dels zèfirs que envia l'Oceà...» Llucià situava els Camps Elisis a la Lluna i el geògraf Dionisi a les illes Blanques. Alguns autors l'ubicaven a les illes Fortunades o Canàries, més enllà de les columnes d'Hèrcules.


Eno, Brian

Eno 1973 Brian Eno Anglès Anglaterra Here come the warm jets 1973 LP
Eno 1974 Brian Eno Anglès Anglaterra Taking Tiger Mountain (By Strategy) 1974 LP
Eno 1977 Brian Eno Anglès Anglaterra Before and after Science 1977 LP
Eno 1978 Brian Eno Instrumental Anglaterra Music for films 1978 CD
Eno 1990 Brian Eno Anglès Anglaterra Vocal 1990 CD
Eno 1993 Brian Eno Instrumental Anglaterra Neroli 1993 CD
Eno 1997 Brian Eno Instrumental Anglaterra The drop 1997 CD
Eno+Byrne 1981 Brian Eno + David Byrne Instrumental + àrab + anglès Anglaterra My life in the bush of ghosts 1981 LP
Eno+Cale 1990 Brian Eno+John Cale Anglès Anglaterra Wrong way up 1990 LP

erotisme

Matèries Citació Autor(s) Títol Lloc Editorial Informacions
Literatura espanyola general crítica erotisme Amezúa 1974 Efigenio Amezúa La erótica española en sus comienzos. Apuntes para una hermenéutica de la sexualidad española Barcelona Fontanella Erotisme, sexualitat en la literatura espanyola.
Antropologia erotisme simbologia àrab Chebel + Métoui 2001 Malek Chebel + Lassaâd Métoui Les cent noms de l'amour Paris Éditions Alternatives  
Història civilització islam erotisme Chebel 1995 Malek Chebel Encyclopédie de l'Amour en Islam. Érotisme, beauté et sexualité dans le monde arabe, en Perse et en Turquie París Éditions Payot & Rivages  
Història civilització islam erotisme literatura àrab Murray + Rose 1997 Stephen O. Murray + Will Roscoe Islamic Homosexualities. Culture, History and Literature New York and London New York University Press With additional contributions by Eric Allyn, Louis Crompton, Mildred Dickemann, Badruddin Khan, Hasan Mujtaba, Nauman Naqvi, Jim Wafer, and Sigrid Westphal-Hellbusch.
Antropologia espiritualitat religions mitologia erotisme Sergent 1986 Bernard Sergent La homosexualidad en la mitología griega Barcelona Alta Fulla  
Antropologia etnologia erotisme història Sergent 1996 Bernard Sergent Homosexualité et initiation chez les peuples indo-européens París Éditions Payot L'Homosexualité dans la mythologie grecque (1984) + L'Homosexualité initiatique dans l'Europe ancienne (1986). Préface de Georges Dumézil.
Geografia viatges guies Món erotisme Spartacus 1997 Robin Rauch, editor Spartacus. International Gay Guide 96/97 Berlín Bruno Gmünder Verlag  
Art dibuix erotisme Tom 1998 Tom of Finland Tom of Finland. The Art of Pleasure Köln Taschen  
Història civilització islam erotisme literatura àrab Wright + Rowson 1997 Diversos autors Homoeroticism in classical arabic literature New York Columbia University Press  
  • Eròtica: Camins del cos

  • escriptura

    Matèries Citació Autor(s) Curador(s) Títol Lloc Editorial
    Llengua catalana escriptura Cassany 1993 Daniel Cassany   La cuina de l'escriptura Barcelona Empúries
    Lingüística general història escriptura Coulmas 1999 DDAA Florian Coulmas, director The Blackwell Encyclopedia of Writing Systems Oxford Blackwell Publishers Ltd
    Lingüística general història escriptura Gelb 1982 Ignace J. Gelb   Historia de la escritura Madrid Alianza Editorial
    Lingüística general història escriptura Robinson 1996 Andrew Robinson   Historia de la escritura. Alfabetos , jeroglíficos y pictogramas Barcelona Ediciones Destino
  • Ancient Scripts of the World Home
  • Grandes Alfabetos

  • esoterisme

    «Ja fa temps que la propagació de pseudoesoterismes a Occident ha fet tornar sospitosos els termes mateixos d'esoterisme i d'esotèric. Desitjaríem que el lector començara per parar-se a «repensar» etimològicament els termes en qüestió. L'expressió grega J ª>T [tà éxô] designa les coses exteriors, «exotèriques»;J ªFT [tà ésô] designa les coses interiors, «esotèriques». Convindria preferir-hi els termes d'«interiorisme» i d'«interioristes»? Aquestes termes, derivats del llatí, serien perfectament exactes, però és de témer que en els nostres dies la idea de «món interior», de «realitat interior», no desperte en molts la idea d'un subjectivisme o d'un psicologisme que estan absolutament fora de lloc en els nostres pensadors. Els universos interiors no són per a ells ni més ni menys que els universos espirituals, i reivindiquen, amb un perfecte rigor ontològic, una «objectivitat»sui generis, diferent, certament, del que nosaltres entenem correntment amb aquest mot. Cal dir que el contrast i la complementaritat que marquen els termes àrabs zâhir i bâtin corresponen perfectament a la relació que marquen els termes «exotèric» i «esotèric», exterior i interior, aparent i amagat, fenomen i numen etc. Es tracta de diferenciar els graus de penetració en la «realitat del real». Certament, la condició humana es tal que l'accés al que marquen el terme «esotèric» i els termes emparentats, no pot obrir-se indiferentment a tothom. El fenomen de massa està exclòs ací. En un medi tradicional, aquesta limitació es reconeix com una necessitat inherent a la natura humana. Rûzbehân parlarà dels «esoteristes» com «els ulls pels quals Déu mira encara el món». El que s'anomena bâtin no desperta tampoc, en un medi tradicional, la idea de «petites capelles» que han fet tornar sospitoses a Occident, no sense raó, els pseudoesoterismes. I encara voldríem dir amb un escriptor dels nostres dies: poc importa que les capelles siguen petites, sempre que s'hi honoren grans sants!

    Henry Corbin (En Islam iranien, I, XIV-XVI)


    estacions

    Simbologia de les estacions de l'any




    © Salvador Jàfer i Sanxis
    La Terra d'Enlloc

    València, abril de 2002-juliol de 2008