La Terra d'Enlloc / Camins de l'Esperit

Abû-l-H·asan an-Nûrî de Bagdad

Les mansions dels cors

Traducció de l'àrab, introducció i notes de Luce López-Baralt
Madrid: Trotta (Pliegos de Oriente), 1999

[Nûrî 1999], [López-Baralt 1999]


0. [Introducció: Les mansions dels cors dels creients]

  1. Descripció de la casa del cor del creient
  2. Rememoració (dikr) de la bondat de Déu en el cor del creient, que el capacita perquè puga conéixer el seu Faedor
  3. Déu actua en els cors dels seus enemics perquè el neguen
  4. Hi ha tres cors
  5. Els cors dels gnòstics
  6. Descripció del «cor en pau» (Alcorà 26:89)
  7. Els cors dels amants
  8. Els castells del cor del creient
  9. El foc del cor del creient
  10. El jardí del cor del gnòstic creient
  11. Les llums del cor del gnòstic
  12. La primera cosa que apareix en el cor del gnòstic
  13. Els oceans del cor del gnòstic
  14. L'arbre de la gnosi en el cor del gnòstic
  15. Les característiques del llenguatge, de la parla i de l'oïda del cor del gnòstic
  16. El cor del creient és fet a imatge d'una casa
  17. La gnosi (ma‘rifa) en el cor del creient és a imatge d'un arbre
  18. La imatge de l'arbre de la passió
  19. Els jardins del cor del gnòstic
  20. Les pluges que cauen sobre els cors dels amics i dels enemics de Déu

00. [Introducció: Les mansions dels cors dels creients]

En el nom de Déu, el Compassiu, el Misericordiós. La lloança a Déu, Senyor dels mons, i que la seua pau s'estenga sobre els Seus lleials servidors i escollits, i la Seua benedicció sobre el nostre senyor Muh·ammad, la seua família, i tots els seus companys.

El Šayh [mestre] Abû-l-H·asan An-Nûrî (que Déu se n'apiade) digué: hi ha quatre mansions en els cors. I això és així perquè Déu --enaltit siga-- donà al cor quatre noms: pit [s·adr], cor [qalb], cor profund [fu‘ad], i cor recòndit [lubb]. El pit [s·adr] és la seu de la submissió [islâm], ja que Déu --enaltit siga-- va deixar dit: (Alcorà 39: 22): «aquell a qui Déu ha obert el seu pit [s·adr] a l'Islam...»

]]pit [s·adr] cor [qalb] cor profund [fu‘ad] cor recòndit [lubb]
seu de la submissió [islâm] seu de la fe [imân] seu de la gnosi (ma‘rifa) seu de la proclamació de la Unitat de Déu [tawh·îd]
(Alcorà 39: 22): «aquell a qui Déu ha obert el seu pit [s·adr] a l'Islam...» (Alcorà 49: 7): «Déu us ha fet amar la fe i l'ha embellida en els vostres cors [qulûb (Alcorà 53: 11): «El cor profund [fu‘ad] [de Muh·ammad] no enganya [sobre] el que va veure. / Dubtareu d'ell perquè veu?» (Alcorà 3: 190): «Hi ha certament signes per als dotats d'enteniment [lubâb

11. Les llums del cor del gnòstic

Hi ha tres llums en el cor del gnòstic:

  1. la llum de la gnosi [ma‘rifa]
  2. la llum de l'intel·lecte [‘aql],
  3. i la llum de la ciència [‘ilm].

La gnosi és com el sol, la intel·ligència com la lluna, i la ciència com els estels. Llavors la llum de la gnosi estén un vel sobre la passió [hawà], i la llum de l'intel·lecte estén un vel sobre la concupiscència [šahwa], i la llum de la ciència estén un vel sobre la ignorància [jahl]. Llavors, per la llum de la gnosi el gnòstic contempla el seu Senyor --enaltit siga--; i per la llum de la ciència, viu d'acord amb aqueixa Veritat.

llum de la gnosi [ma‘rifa] llum de l'intel·lecte [‘aql] llum de la ciència [‘ilm]
el sol la lluna els estels
vel sobre la passió [hawà] vel sobre la concupiscència [šahwa] vel sobre la ignorància [jahl]

12. La primera cosa que apareix en el cor del gnòstic

La primera cosa que apareix en el cor d'aquell a qui Déu desitja la felicitat és una llum. Aquesta llum esdevé llavors brillantor, després un raig, després una lluna i finalment un sol. Llavors, tan aviat com aquesta llum apareix en el cor, el món i tot el que conté perd valor [per al gnòstic]. I quan [la llum] esdevé una lluna, [el gnòstic] ja no contempla aquest món ni el que hi ha, ni el més enllà amb tot quant podria oferir: no coneix res més sinó el seu Senyor --enaltit siga--. Llavors el seu cos és llum, i el seu cor és llum, i llum també és la seua paraula: «Llum sobre Llum! Déu dirigeix a la Seua Llum a qui Ell vol!» (Alcorà 24: 35).